"LÉDA" aneb MANŽELSKONEMANŽELSKÁ POVÍDKA

Do Činoherního klubu chodím ráda a v poslední době docela často. Mám ráda komornější scénu, líbí se mi repertoár i herecké obsazení a v neposlední řadě jsem teď u přátelského zdroje, který mi občas umožní vidět  představení, která bývají beznadějně vyprodaná -  jako je například  
"LÉDA aneb MANŽELSKONEMANŽELSKÁ POVÍDKA." 
 V roce 1931 ji napsal chorvatský spisovatel Miroslav Krleža, do divadelní podoby ji převedl Ladislav Smoček, který ji v Činoherním klubu také režíroval. Do hlavních mužských rolí obsadil Petra Nárožného
a Ondřeje Vetchého.Jejich ženské protějšky ztvárnily Dana Černá a Nela Boudová.


Zdánlivě banální a  stokrát obehraný příběh milostného víceúhelníku by se dal vyjádřit takto: velkoprůmyslník Klanfar /Mojmír Maděrič/ přestává snášet odtažitost své vrtošivé ženy Melity /Nela Boudová/, která se nijak netají tím, že si ho vzala jen kvůli jeho majetku. Manželskou nudu si občas zpestřuje zálety s dlouholetým přítelem a milencem v jedné osobě Oliverem Urbanem /Petr Nárožný/. Jemu se také svěřuje se svou vášnivou láskou k akademickém malíři Aurelovi/Ondřej Vetchý/.Ten se milostným pletkám nebrání, ale zůstávají pro něj jen nezávazným dobrodružstvím, které potřebuje k rozptýlení své umělecké duše /jak je přesvědčen on/. Problém nastává ve chvíli, kdy to Melita /jako jedna z mnoha jeho "múz"/ začne brát vážně a je odhodlána
k radikálním krokům.Ty se jí marně snaží vymluvit její přítel Oliver - který je zároveň i přítelem Aurelovým. Situace se však vyhrocuje a hrozí prozrazení. Aurel sice není zrovna vzorným manželem, ale rozhodně si nehodlá komplikovat život rozvodem se svou legitimní chotí Klárou /Dana Černá/.Ta si nedělá o věrnosti svého muže žádné iluze, ovšem jeho výnosná živnost nájemného "umělce" jí umožňuje žít v pohodlí a luxusu. Je tedy ochotna ledacos překousnout až do okamžiku, kdy se hysterická milenka přes dopisy dožaduje Aurelovi přítomnosti. Klára cítí vztek i bezmocnost, když jí její manžel hloupými výmysly balamutí, proč musí "cosi neodkladného zařídit" a právě v tu chvíli jí své ochranitelské rámě a duševní spříznění nabídne rodinný přítel všech zúčastněných - Oliver. Klára ho sice nemůže vystát, ale jeho obratná přesvědčovací taktika
i obdivuhodná slovní ekvilibristika zkrachovalého diplomata dokáží divy - Klára podléhá a vzápětí /jak už  to tak bývá/ hořce lituje...

Ústřední postavou milostného "mnohoúhelníku" se stává právě Oliver v podání vynikajícího Petra Nárožného, který za něj byl nominován na Cenu Thálie v kategorii mimořádný mužský jevištní výkon. A nutno říct, že zaslouženě. Je spolutvůrcem a nekorunovaným králem celé hry- Oliver Urban mistrovsky manipuluje jednotlivé aktéry vždy tam, kam sám potřebuje. I přesto, že je postavou veskrze negativní, jeho podání 
všehoschopného avšak přesto noblesního "lovce žen", je opravdovým zážitkem...Co na tom, že v závěru ukáže svou pravou tvář: unavenou tou spoustou milostných dobrodružství, která ho sice stále ženou dál, zároveň ale zoufale vyčerpávají. Kdyby pro nic  jiného - tohle představení rozhodně stojí za vidění. 
Ačkoliv vše výše popsané se dá shrnout do jednoduché věty, stojící v podtitulu :    
 "Nic, k čemu může dojít mezi mužem a ženou, není tak důležité, 
aby bylo nutno si kvůli tomu rvát vlasy." 


Komentáře

  1. já už v Činoheráku celkem dlouho nebyla, takže děkuji za připomenutí, taky mám ráda komornější scény, ačkoliv se teď paradoxně chystám do Vihohradského a do Hybernie..

    OdpovědětVymazat
  2. Alya: V Hybernii jsem /zatím/ na divadle nebyla. Ale Vinohradské divadlo je nádherné...Teď mám teda na mysli hlavně ten prostor - ale i představení mají samozřejmě pěkná.Naposledy jsem tam viděla Ideálního manžela a naprosto mě dostal Jiří Dvořák...hrál Vikomta Goringa. A byl vážně skvělý,navíc mu to setsakramentsky seklo - doporučuji :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky